Πώς και γιατί η πανδημία επηρεάζει τον ύπνο μας;

Τετάρτη, 18 Νοεμβρίου 2020

Η πανδημία έχει επηρεάσει ποικιλοτρόπως κάθε πτυχή της καθημερινότητάς μας, δημιουργώντας προβλήματα ακόμα και στον ύπνο, όπως υπογραμμίζει σε σχετικό της άρθρο η εγνωσμένου κύρους επιστήμων Dr Chandra Jackson, που μελετά τον ύπνο.

Τα σημαντικότερα σημεία αυτής της μελέτης συνοψίζουν οι γιατροί της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, κ.κ.Θεοδώρα Ψαλτοπούλου, Παναγιώτης Μαλανδράκης, Ιωάννης Ντάνασης και Θάνος Δημόπουλος (πρύτανης ΕΚΠΑ).

Αναλυτικότερα, πολλοί άνθρωποι αυτήν την περίοδο βιώνουν αλλαγές στις συνήθειες ύπνου, καθώς κοιμούνται είτε λιγότερο είτε περισσότερο από ό,τι πρέπει. Σε κάθε περίπτωση, ο φυσιολογικός και υγιής ύπνος έχει ανυπολόγιστα οφέλη για την σωματική και ψυχική υγεία, καθώς βοηθάει την σωματική ενέργεια, το ανοσοποιητικό σύστημα και τις εγκεφαλικές λειτουργίες. Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμα και πριν την πανδημία COVID-19, περίπου 1 στους 3 ανθρώπους δεν είχε τον συνιστώμενο ποιοτικό ύπνο διάρκειας 7 ωρών, χωρίς διακοπή.

Τα αίτια του φαινομένου

Το αυξημένο άγχος των τελευταίων μηνών, η πιθανή απομόνωση ή κατάθλιψη, και η οικονομική και επαγγελματική ανασφάλεια είναι τα βασικά αίτια που έχουν οδηγήσει σε αυτή την κατάσταση. Επιπλέον, η διαταραχή της καθημερινότητας δυσχεραίνει την αίσθηση του χρόνου, ενώ η παρατεταμένη παραμονή στην οικία οδηγεί σε λιγότερη έκθεση στο φυσικό φως, διαταράσσοντας τον κιρκάδιο ρυθμό που ρυθμίζει τον ύπνο.

Οι συμβουλές των ειδικών

Η διακεκριμένη επιστήμων έδωσε  οδηγίες για τη ρύθμιση του ύπνου, σημειώνοντας:

– Να εκτίθενται τα άτομα σε έντονο φως το πρωί και να αποφεύγουν κατά το δυνατό το μπλε φως το βράδυ, που μπορεί να καταστείλει την έκκριση της μελατονίνης, η οποία είναι ορμόνη ρύθμισης του ύπνου.

– Τη σημασία της ηρεμίας τις ώρες πριν τον ύπνο, μέσω ενός χαλαρωτικού μπάνιου, τη χαλαρωτική μουσική ή τον διαλογισμό.

– Να διατηρείται το περιβάλλον σε σωστή θερμοκρασία και να χρησιμοποιούνται κουρτίνες που περιορίζουν το φως ή/και ωτοασπίδες για την προστασία από τους θορύβους.

– Πριν τον ύπνο συνιστάται να αποφεύγονται η χρήση ηλεκτρονικών συσκευών και η κατανάλωση υπερβολικού φαγητού ή υγρών, καφεΐνης, νικοτίνης ή αλκοόλ.

– Να αποφεύγεται ο ύπνος μεγάλης διάρκειας κατά τη διάρκεια της ημέρας.

– Εάν τα συμπτώματα επιμένουν, τότε συνιστάται η επίσκεψη σε ειδικό γιατρό.

banner

banner1220x365