Υγιεινή διατροφή: Η πάπρικα και τα μυστικά της

Πέμπτη, 10 Δεκεμβρίου 2020

Όσοι αγαπούν τα μπαχαρικά που κάνουν πιο εύγευστα τα φαγητά τους, ξέρουν καλά πόσο ιδιαίτερη γεύση μπορεί να χαρίσει η πάπρικα. Γλυκιά ή καυτερή, με χαρακτηριστικό χρώμα,  παρασκευάζεται από το άλεσμα της πιπεριάς Capsicum σε λεπτή σκόνη και αποτελεί βασικό μπαχαρικό σε πολλές κουζίνες του κόσμου.

Αυτό που ίσως δεν γνωρίζουν πολλοί είναι το γεγονός πως η πάπρικα είναι και πολύ θρεπτική, εκτός από νόστιμη. Δείτε με μια ματιά τι προσφέρει στην υγεία σας:

Βιταμίνη Α και καροτενοειδή

Η πάπρικα έχει άφθονα καροτινοειδή, τις χρωστικές ουσίες που δίνουν στο μπαχαρικό το βαθύ κόκκινο χρώμα του. Η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη ωφελεί την όρασή σας εμποδίζοντας τις επιβλαβής ακτίνες του ήλιου να καταστρέψουν τον ιστών των ματιών σας, ενώ η βιταμίνη της Α ενισχύσει τη νυχτερινή σας όραση και παίζει ρόλο στην υγιή ανάπτυξη των κυττάρων. Μια κουταλιά της σούπας πάπρικα περιέχει 3.349 διεθνείς μονάδες βιταμίνης Α, δηλαδή πάνω από το 100% των ημερήσιων αναγκών πρόσληψης. Κάθε μερίδα πάπρικας έχει 1,3 χιλιοστόγραμμα λουτεΐνης και ζεαξανθίνης, που αντιστοιχούν στο 11% του ημερήσιου στόχου.

Βιταμίνη Ε

Κάθε κουταλιά πάπρικας περιέχει 2 mg βιταμίνης Ε, ή 13% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας για τους ενήλικες. Η βιταμίνη Ε βοηθά στον έλεγχο της πήξης του αίματος και συμβάλλει στην υγιή λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων, καθώς λειτουργεί ως αντιοξειδωτικό, εμποδίζοντας την βλάβη στα κυτταρικά λιπίδια.

Σίδηρος

Η πάπρικα βοηθά τον οργανισμό σας με τα αποθέματα σιδήρου, που είναι πολύτιμα για την υγεία σας. Ο διαιτητικός σίδηρος υποστηρίζει τον κυτταρικό σας μεταβολισμό, δηλαδή επιτρέπει στα κύτταρα να πραγματοποιούν μια σειρά από χημικές αντιδράσεις, που έχουν ως αποτέλεσμα την παραγωγή ενέργειας. Ο σίδηρος υποστηρίζει επίσης την λειτουργία της αιμοσφαιρίνης και της μυοσφαιρίνης, δύο πρωτεϊνών που είναι επιφορτισμένες με τη μεταφορά και την αποθήκευση του οξυγόνου που χρειάζονται οι ιστοί για να λειτουργήσουν. Μια κουταλιά της σούπας πάπρικα περιέχει 1,4 mg σιδήρου, δηλαδή το 8% και 18% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης για γυναίκες και άνδρες, αντίστοιχα.

Καψαϊκίνη

Οι καυτερές ποικιλίες της πάπρικας εμπεριέχουν την καψαϊκίνη. Πρόκειται για μία πολύ χρήσιμη ουσία, ο ρόλος της οποίας είναι να συνδέεται με τους υποδοχείς των νευρικών κυττάρων και να μειώνεται τυχόν φλεγμονή. Ως εκ τούτου, νοσήματα αντιφλεγμονώδη και αυτοάνοσα (π.χ. πεπτικά προβλήματα, αρθρίτιδα κ.ά.) μπορούν να προληφθούν με τη συστηματική κατανάλωσή της.

Τip! Για να διατηρείτε την πάπρικα μυρωδάτη και εύγεστη μπορείτε να τη βάζετε στο ψυγείο, σε αεροστεγώς κλεισμένο δοχείο.

banner

banner1220x365